2018. március 22., csütörtök

Duolingo hatékonysági tippek: fotózd le a helyes megoldást (oktató vi...

Hibáztál Duolingo-ban? Jegyzetelj vagy fotózz!





A Duolingo nyelvtanfolyamokban is hibákat követünek el. A hibák azok a dolgok, amikből a legjobban tanulunk. Duo bagoly, a tanítóm nagyon toleráns, megenged néhány apró elgépelést itt-ott, de ha nagyobb hibákat követek el, piros betűkkel kijavítja. Ez az, amikor megtanulok. És amikor tanulok, nyerek. Tehát vagy nyerek vagy tanulok, soha sem veszítek. Nagyszerű közmondás, igaz?


Hogyan lehet a hibákból tanulást a leghatékonyabban végezni?


A hibázás természetesen magában foglalja a javítást. Ez a helyzet a Duolingo nyelvi-fákkal is. A piros betűkkel kijavított mondatot vagy a szót elolvasom. Megjegyzem. Ha csak egy hibát csinálok egy leckében, akkor működik, ha elég jól koncentrálok. Ahhoz, hogy a nyelvtanulásom hatékonyabbá váljon, úgy döntöttem, hogy feljegyzéseket vagy fotókat készítek a korrigált hibákról, vagyis a megoldásokról. Így biztos lehetek abban, hogy egyetlen szó, helyesírás, ragozás vagy szórend sem kerüli el a figyelmemet.


Milyen módszereket használok amik segítenek megjegyezni a mondatokat?


Vagy papírra vagy Word-dokumentumra készítem feljegyzéseimet: leírom a helyes mondatot, vagy lefényképezem. Legtöbbször az okostelefonom kameráját használom. A napi Duolingo kurzusomat (jelenleg 150 XP-t 3 különböző nyelvifán) a tablet-emen végzem. Ha hibázok, fényképet készítek a táblagép képernyőjéről. Ha újabb hibát követek el, újabb fotót készítek.


Mit biztosít a helyes mondatok fotózása?


Azt biztosítja, hogy teljes mértékben a következő mondatra tudjak koncentrálni, mivel nem kell minden más dolgot észben tartanom. De a nyelvtanulás nem a mondatok és a szavak megjegyzéséről szól? De igen, határozottan arról! Minél többet látok, olvasok és mondok egy mondatot, annál jobban megjegyzem.

Amikor Duolingo beadja nekem azt a mondatot, amiben hibát követtem el, megnézem a noteszomat vagy az okostelefonom kameráját, és bemásolom a helyes megoldásokat a Duolingo-ba. Ez úgy hangzik, mint puskázni az iskolában. Nem vagyok szent, csináltam én is. Nagyon sokat. A legjobb dolog a puskázásban az, hogy amikor megírom, megjegyzem az anyagot is. Ugyanez a helyzet a Duolingo-ban: amikor írom a helyes mondatot, akkor egyszerre meg is jegyzem azt is, ha begépelem - vagy felmondom beszédfelismerési móddal – fejből, vagy bemásolom az elektronikus puskámról az
okostelóm kamerájából.


Miért érdemes puskáz használni a Duolingo-ban?


Nincs rajtam nyomás és ettől könnyebb a tanulás

Számomra az elektromos vagy írott ,,csaló” segédeszközök használatának előnye a Duolingo-ban az, hogy felszabadít a mondatok megjegyzésének kényszere okozta nyomása alól. Ezt összehasonlíthatnám az iskolai feleléssel, amikor az egész osztály előtt kellett állnom, és a tanár kérdéseire kellett válaszolnom. Ez volt a pillanat, amikor gyakran elfelejtettem mindent, amit eddig megtanultam, mert annyira ideges voltam. Nem tudok hatékonyan tanulni vagy bármit is csinálni, ha ideges vagyok vagy (bénító) nyomás alatt állok, ezért úgy döntöttem, hogy könnyebbé teszem a dolgokat azáltal, hogy megszabadulok a vállamimra nehezedő súlytól, nem kényszerítve magamat arra, hogy emlékezzek a mondatokra. Ha a tanulás nem több mint egy játék, vagy nyomás nélküli, akkor hatékonyabb számomra.

Mindenképpen meg kell ismételnem, olvasnom, mondanom és be kell írnom a helyes mondatot, és ez is ismétlés, vagyis tanulás. Csak éppen eltávolítom a kényszert az egyenletből.


Melyik módszer jobb, ha leírom vagy ha lefotózom a helyes mondatot?


Ezt inkább úgy fogom megközelíteni, hogy nem azt mondom, melyik módszer jobb, hanem melyik módszer előnyösebb számomra, melyik módszer tetszik jobban. Ha tetszik valamit, könnyebben megtanulom, könnyebben megteszem és még élvezem is, ami nagyon fontos, Nagyon hasznos az, ha leírok valamit, ami több gyakorlást igényel, mert a kezünkkel visszük be a legtöbb információt az agyunkba. Nagy köszönet a pszichológiai tanáromnak a Miskolci Egyetemen a kiváló tanításért.

Amikor leírunk valamit, akkor ez az eset, amikor a legtöbb érzékszervünk bekapcsolódik a tanulási folyamatba: használjuk a kezünket, a szemünket, a fülünket, a szájukat, ahogy olvassuk és mondjuk a
mondatot hangosan, amikor leírjuk.


Mi van akko, ha elégem van az írásból?


Ez is rendben van. Én is. Ekkor van az, amikor a helyes megoldás lefotózása jobb módja a tanulásnak. Lehet, hogy nem von be annyi érzékszervet, vagy nem úgy, mint a tollal való írás, de végül is még mindig el kell olvasnom, ki kell mondanom és be kell írnom a mondatot, amikor Duolingo beadja nekem. Lehet, hogy nem fogom leírni, de jól érzem magam a fényképezős módszerrel, és ez a tanulást hatékonyabbá és élvezetesebbé teszi.